top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תmaya sofer

הכינו עצמכם ללידה- מושגים שחשוב להכיר

האם חשוב לעשות הכנה לקראת הלידה? ללכת לקורסים? לקרוא ספרים? זו שאלה שאין לה תשובה חד משמעית, כל אישה וההחלטה שלה. זה דומה לשאלה האם צריך לקרוא מדריכים לגידול ילדים, או לאסוף מידע לפני שטסים לטיול במדינה חדשה- עניין של גישה.



באופן אישי אני מאוד מאמינה באינטואיציות שלנו ולחיבור לטבע ולאינסטינקטים הטבעיים שלנו (ראו הורות אינטואיטיבית). אני גם מאמינה שהכרת התהליך והכנה נכונה תעזור לכן להיות מעורבות פעילות בתהליך הלידה, לקבל החלטות מושכלות, ללדת בלידה פעילה, להתחבר לתהליך ולתינוק ואף להתמודד בצורה מיטבית עם הכאב (אבל זה כבר לפוסט אחר).


אז גם אם החלטתן להכין עצמכן מראש ללידה או שהחלטתן להגיע אליה ו"לזרום"- חשוב שתכירו כמה מושגים בסיסיים שתשמעו בחדר הלידה.


צוואר הרחם

צוואר הרחם הוא החלק הצר והתחתון ביותר של הרחם. הוא מחבר בין הנרתיק לבין חלל הרחם. כאשר חלקו התחתון בולט לתוך צוואר הנרתיק. בתקופת המחזור החודשי פתחו משתנה מעט בין מצב של פתיחה מועטה בזמן הפורה של החודש, לבין סגירה לאחר הביוץ.


לאורך ההריון צוואר הרחם חסום לחלוטין על ידי פקק (PLUG) בעל תכונות נוגדות חיידקים. פקק רירי זה נושר דרך הנרתיק בזמן שצוואר הרחם מתרחב בלידה או זמן קצר קודם לכן.


מתוך הספר לידה פעילה


מחיקה

בתהליך הלידה יש חלופה של תפקידים בין צוואר הרחם לרחם. הרחם מתקשה, השריר מתכווץ ומפעיל לחץ על הצוואר שהופך להיות רך ומתחיל להיעלם (תהליך ההבשלה). הצוואר נמשך כלפי מעלה, נמחק ונפתח. המחיקה הינה ההתקצרות של צוואר הרחם ומודדים אותה באחוזים.


פתיחה

על מנת לאפשר את יציאת התינוק, לאחר המחיקה צוואר הרחם נפתח. הפתיחה מתרחשת באופן הדרגתי עם הצירים ובעזרת הלחץ שמפעיל העובר עליו. הפתיחה נמדדת על ידי אצבעות המיילדת או הרופא ומתורגמת לסנטימטרים. לידה ואגינאלית תתרחש במחיקה מלאה ובפתיחה של 10 ס"מ.


ספינות

הספינות מתארות את הנקודה הצרה ביותר באגן הנשי. הן נמצאות בין שני זיזי עצם במרכז האגן. קו הספנות, שהוא קו דמיוני, נקרא "קו האפס". בעזרתו מעריך הצוות הרפואי את התקדמות וירידת ראש התינוק בתעלת הלידה. בעזרת בבדיקת אצבעות, הצוות קובע היכן ממוקם ראש התינוק ביחס לספינות. לדוגמא: "ספינה מינוס 1"- הכוונה שקצה ראש התינוק נמצא ס"מ מעל קו הספינות. ב"ספינה פלוס 2"- ניתן לראות את ראש התינוק מתחיל לבצבץ.

מתוך הספר המדריך הישראלי להריון ולידה

פרינאום

האיזור הנמצא בין פתח הנרתיק לפי הטבעת. נקרא גם "חיץ הנקבים". במהלך הלידה איזור זה נמתח עקב פתיחת הנרתיק ויציאת ראש התינוק. לעיתים עשויים להיווצר בו קרעים או שיהיה צורך בחתך יזום למניעת קרעים משמעותיים. חשוב לדעת שלידה במנח זקוף כמו ישיבה שפופה מקטין את הסיכוי לקרע באיזור זה. דרכים נוספות להפחית את הסיכוי להיווצרות קרעים הם עיסוי פרינאום (טרם הלידה), שימוש בשמן או קומפרסים במהלך הלידה ועוד.






אלו חלק מהמושגים אותם תשמעו בחדר הלידה. אני מאמינה שהבנה לקראת הדרך אותה אנחנו עומדות לעבור בלידה, תעזור להפיכת החוויה מסבילה לפעילה. חוויה בה היולדת מתחברת לאינסטינקטים שלה, ללידה ולגופה ומחזירה את השליטה לידיה.


למעוניינים בהכנה מעמיקה ומותאמת לקראת הלידה, או הכנת תוכנית לידה מסודרת ניתן ליצור איתי קשר.


והכי חשוב, תזכרו- לנשום, לנוע ולנסות להירגע.


מאיה סופר MSW

הורות מהבטן- ליווי הריון פרטני והנחיית הורים בגישה האינטואיטיבית.

0505706031


657 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
מאיה סופר הורות מהבטן
bottom of page