top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תmaya sofer

כניסה והסתגלות למסגרת חדשה

עודכן: 15 באוג׳ 2018

בעקבות פחדים וקשיים של הורים רבים לקראת תחילת השנה והכנסת הזאטוטים שלכם למסגרת חדשה, החלטתי לכתוב למענכם (ולמעני) מספר מילים.

ראשית, אין צורך ושום סיבה להכין את ילדנו לכניסה למסגרת. אם הם עוד לא אוכלים מוצקים- זה יגיע בזמנו לאט לאט, אם הם מסרבים לבקבוק- מסגרת טובה יודעת להתמודד עם זה ולהאכיל את התינוקות בדרכים יצירתיות שונות כמו כפית, בקבוקים עם פיה בוגרת וכדומה.

אין שום צורך(!!) ללמד אותם הרדמות עצמית. תחשבו רגע מה הדבר אומר. האם לפני יציאה למילואים או טיסה לחו“ל, אתם מתרגלים כמה ימים של שינה נפרדת מבני הזוג כדי להתכונן לזמן שתהיו בנפרד? האם לפני שילד יוצא לטיול בתנועת נוער, אנחנו דורשים ממנו לישון באוהל שבוע על מנת שיתרגל?

תינוקות, ילדים ובני אדם הם הרבה יותר מההתנהגות הנצפית. לתינוק, השינה עצמה היא למעשה פרידה גדולה.

תינוקות הנרדמים בהנקה, בחיבוק, בשיר, בידיים, מנשא או עם בקבוק- זה לא בגלל שזה מה שהם "רגילים" לעשות. הם מחבקים אותנו ההורים כי אנחנו האמא והאבא שלהם. לקראת ההסתגלות למסגרת, חשוב דווקא לאפשר לתינוק/לפעוט להיות איתנו ההורים, ללמד אותם שתמיד תמיד תמיד נהיה שם. שידעו שגם כאשר הם נפרדים מאתנו בגן, בזמן שהם עם הגננת, אנחנו מחכים להם בבית עם החיבוקים הרגילים. דווקא בתקופה הזאת חשוב לחזק את ההיקשרות בינינו לבינם ולא לערער אותה, אל תרחיקו את הילדים מכם, חבקו אותם, אחזו בהם. אל תחשפו אותם למתחים מיותרים ואל תכניסו את הקושי הביתה.

הורים הם לא גננת, הורים הם הורים ולכן אין סיבה שנתחיל להתייחס לילד כפי שהגננת תתייחס אליו.




אז מה כן יעזור לנו להתמודד עם השינוי הקרוב?



· בחירת מסגרת מתאימה

מצאו מסגרת שהגישה החינוכית שלה תואמת לזו שלכם. בררו ובדקו, איך הם מתמודדים עם בכי, עם הרדמות, קושי בפרידות, תזונה מיוחדת וכדומה.

בחרו מסגרת שמתאימה לגיל התינוק. במידה והתינוק צעיר רצוי טיפול כמה שיותר אישי ויחס מטפלות לילדים בהתאם לכך. מסגרת עם צוות קבוע לרוב מעיד על יציבות וגננת מובילה שבוחרת את הצוות בקפידה ומצליחה להוביל אותו בדרכה.

אל תחששו לשאול שאלות!


· נוכחות מלאה בתקופת ההסתגלות

הנטייה והצורך הטבעי שלנו הוא להיות חלק, להשתייך. אמנם בתחילה האם היא הדמות ההיקשרותית הראשונה והעיקרית, אך עם הזמן ככל שהתינוק מתבגר הוא מתעניין בסביבתו ומרחיב את מעגל ההיקשרות שלו. הרחבת מעגל זה מחזקת את תחושת הביטחון של התינוק כי כאשר הוא לומד לסמוך על עוד אנשים סביבו הוא מרגיש שייך ונאהב. על מנת שהתינוק יסמוך על המטפלת/הגננת החדשה ויוסיף אותה למעגל ההיקשרות שלו, הוא צריך לראות שהאם או האב גם סומכים עליה. שבו ליד הגננת, שוחחו איתה, צחקו איתה ואפשרו לילד להתרחק מכם ולחקור את הסביבה בקצב שלו. מכאן אתם מבינים שאני מאמינה בהסתגלות בה ההורה מבלה עם התינוק בגן לאורך תקופת ההסתגלות, ואת זה כדאי לתאם עם הצוות מראש.



· הדרגתיות

שחרור הדרגתי: חכו לראות סימנים שהתינוק או הילד מתחילים לחוש ביטחון. הם יתרחקו מכם, יחלו להסתובב בחלל, יחקרו את הסביבה ויחזרו. כאשר בכל פעם זמן ההתרחקות יהיה ממשוך יותר. אתם מצדכם אפשרו להם להתרחק, שדרו להם שאתם מרגישים בנוח בחלל, שאתם סומכים על הצוות. ואז, לאט לאט, כל פעם קצת, התרחקו גם אתם ותחזרו. אם זה ילד גדול תסבירו שאתם רגע קמים למטבח לשתות וחוזרים, לשירותים וחוזרים. אם מדובר בתינוק, למרות שלא נראה שהם מבינים, תגידו להם שאתם הולכים רגע וחוזרים- אל תפתיעו את התינוק, כבדו אותו.




· מילת עידוד- הילדים מטבעם מחקים אחד את השני

הצורך בשייכות גורם לילדים בגן לחקות אחד את השני, אז אם הילדים נשכבים ושמים ראש על המזרן- גם אני יעשה את זה.

אל תצפו שקסם כזה יקרה בבית. אלו דברים ששמורים רק לגן.


· פרידה נכונה

כפי שציינתי קודם, אל תחמקו החוצה שהילד לא שם לב ותיעלמו, זו הפרת אמון. כבדו את הילד או התינוק. לטקס הפרידה ישנה חשיבות כי כך הילד יידע שתחזרו. הכינו את הילד לפרידה ושזו מגיעה עשו זאת בביטחון ובצורה קצרה. תיעזרו בגננת. הנה טיפ קטן שיעזור לילדים עם הפרידה: בחרו שיר קבוע. כל יום בדרך לגן השמיעו את אותו השיר. עם הזמן הילד ישייך את השיר לפרידה שבסופה תהיה פגישה מחודשת. כן, גם כאשר הילד יחליף מסגרת, השמיעו לו את השיר, הוא יבין שהולכים לגן, אומנם חדש, אבל גם אותה מסגרת ואותם חוקים של פרידה וחזרה- זה יקל עליו. כניסה לגן עם שיר וריקוד קבועים- מאוד יקלו גם עליכם.


· החזרת חובות

החלק האהוב עלי- השלימי את הזמן החסר. בתחילה התינוק ירצה לינוק יותר, הפעוט להתחבק יותר. ייתכן שהפעוט ייצמד אלכם כל אחר הצהריים, וייתכן שהתינוק יקום כל שעה לוודא שאתם עדיין שם.

קבלו זאת באהבה הבנה וסבלנות. תלכו לישון מוקדם, גייסו עזרה מסביב...


·תסמכו על הילד

תסמכו על הילד, על היכולות הטבעיות שלו להסתגל, לרכוש אמון, להתחבר. תסמכו על עצמכם שגידלתם ילד עם ביטחון ומסוגלות.

אם זאת, עקבו אחריו, אחרי ההתנהגות, התגובות שלו לאנשי הצוות. שאלו והתעניינו איך עבר יומו. אם אתם חשים שמשהו לא בסדר אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר. נבדוק ביחד את החששות והדאגות, ונמצא פתרונות פרטניים.


המון בהצלחה והמון אהבה.




39 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
מאיה סופר הורות מהבטן
bottom of page