top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תmaya sofer

רחצה ראשונה של תינוק- כמה לחכות ולמה?

עודכן: 16 באוג׳ 2018


אני ממליצה, לחכות מספר ימים.

כחלק בלי נפרד מתהליך ליווי ההיריון שאני עושה ב"הורות מהבטן", אנחנו מכינים ביחד תוכנית לידה. ולכן חשוב לי מאוד לדבר עם הזוג גם על הרצונות שלהם מהלידה אבל גם על מה שקורה אחרי הלידה, אבל מיד אחרי. על חבל הטבור, ההנקה הראשונית, ההיקשרות עם התינוק, התינוקיה, חיסונים, בדיקות, מוצצים וכמובן הרחצה הראשונית לה זוכים תינוקות בני שעות ספורות. חשוב לי שהזוג יעמיק כבל בחירה שהוא יעשה, יבין מה נכון להם ומה לא, מה חשוב ומה פחות ומה וכמובן מה נכון לתינוק שלהם. במילים אחרות- בחירה מודעת, וחשוב לזכור שיש לכם את הבחירה!

אחת השאלות שעולה לא פעם היא האם לקלח את התינוק כבר בבית החולים או לא. חשוב לזכור שברוב בתי החולים ברירת המחדל היא לקלח אלא אם בקשתם אחרת. אז ההמלצה שלי- לחכות ולא לקלח את התינוק ומיד אסביר למה.




כאשר התינוק נולד, הוא מכוסה בחומר לבן ושמנוני שמזכיר גבינה לבנה, הנקרא ורניקס. מחקרים מראים ששכבה זו מכילה חומרים מזינים הנספגים בגוף התינוק אשר מגנים עליו מפני חיידקים ומזהמים ושומרי על חום גופו ויכולים למנוע היפותרמיה. הורניקס היא הנשק של הילוד להגן על עצמו מפני הסביבה החיצונית.

בנוסף, לורניקס יש ריח אופייני שעוזר להיקשרות הראשונית בין האם לתינוק וגורם לשחרור החלב. חומר זה כל כך איכותי שחבל לשטוף אותו מהתינוק. תנו לו זמן להיספג, ולתינוק להרוויח מיתרונותיו. כך הטבע יצר אותנו. אם הילוד נולד מכוסה מעט דם וצואה, קחו חיתול טטרה לח ובעדינות נגבו.




התינוק במשך 9 חודשי הלידה שוחה במים סטריליים, הם עוטפים אותו, מרככים, מעממים ומלטפים. המים הם חלק בלתי נפרד מעולמו של התינוק עוד בטרם יצא מהרחם. לכן אני ממליצה שאת הרחצה הראשונה תעשו עם התינוק באווירה נעימה, שקטה, עם שירים, עם כניסה איטית למים חמימים והמון כבוד לגוף הקטן. בבית החולים הוא לא יקבל ליטוף עדין ורך של מים, רוב הפעמים זה יהיה טוש מהיר ומבהיל מתחת לברז ועדינה ככל שהאחות תהיה- עדיין זו חוויה מיותרת וניתן וחוב להמתין איתה.


אז תזכרו שהתינוקות שלנו נולדים נקיים, וביננו הם לא באמת מתלכלכים בתקופה הראשונה. בעבר המתינו עם הרחצה הראשונית לאחר נשירת גדם הטבור. אז אני ממליצה באמת להמתין מספר ימים. טיפים לרחצה הראשונה ושמירה על כללי בטיחות ניתן לקרוא בפוסט "המדריך הקצר לאמבטיה ראשונה".

לעזרה בהכנת תכנית לידה לחץ כאן.

6,081 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
מאיה סופר הורות מהבטן
bottom of page