top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תmaya sofer

הצטרפות אח חדש למשפחה

עודכן: 16 באוג׳ 2018

נושא שאני נתקלת בו לא מעט, ונוגע לי באופן אישי - איך לעזור לאח הבכור עם ההצטרפות של אח חדש. אני כותבת את הפוסט הזה, בניסיון לתת קצת הכוונה, טיפים בגישת ההורות האינטואיטיבית בתקווה לעזור בביסוס הקשר הראשוני בין האחים בצורה מיטבית.



כניסה של תינוק חדש למשפחה הוא מאורע המלווה בהרבה שמחה וסיפוק, אך הוא גם מציב הרבה דרישות ואתגרים. בני המשפחה עוברים תהליך של שינוי והסתגלות, כל אחד צריך לזוז קצת "מהמקום הנוח שלו". לאחים הגדולים, הדבר לא פשוט והם זקוקים להכנה מוקדמת, תיווך והכלה של הקושי. כל משפחה היא שונה ומיוחדת ולכן ההתייחסות צריכה להיות פרטנית ומכווננת לצרכים שלה. זאת הסיבה שאני ממליצה לקבל הדרכה אישית ומותאמת. אם זאת אנסה לסייע במספר נקודות כלליות:



♥ הכנת האח הגדול לבוא התינוק החדש מתחיל לשיטתי כבר ורק כאשר מתחילים לראות את השינויים הפיזיים אצל האם- כאשר הבטן יוצאת החוצה. הסבירו לו, שתפו חברו אותו לתהליך. למי שנוח אני ממליצה לאפשר לילד ללטף את התינוק החדש שבבטן. הסבירו לו שזו אח/ות שלו. ♥ הקריאו ספרים ודברו איתם על הסיפור, מי האח הגדול, למי יש תינוק בבטן.... אני ממליצה בחום על הספר "האח החדש של איתמר". ולכם ההורים: "אחים ללא יריבות". ♥ עשו הקשרים. לקטנים יותר, ניתן להסביר את המושג "אח" כאשר משווים לזוגות אחים אחרים שהוא מכיר. "שלו, גם לך תהיה אחות כמו שללירי יש את אחותו. איך קורים לאחות של לירי? ". ♥ הפגישה הראשונה: כאשר האח הגדול מגיע לראשונה לבית החולים, חשוב לנסות לארגן לאם פניות פיזית בשבילו. שתקבל אותו בזרועות פתוחות שתערוך לו הכרות עם האח החדש. תאפשרו לו לחקור, לגעת ללטף. הכינו לו מתנות קטנות לכבוד החגיגה והשמחה שנולד לו אח חדש. ♥ אנחנו, בתאום עם הגננת, הבאנו לאח הגדול מתנות קטנות לחלק לילדים בגן ואפשרנו לו לספר שנולדה לו אחות. כך יצרנו לו מרחב משלו, עם המון תשומת לב. הילד היה גאה ושמח.

♥ אל תצרו חוצץ- אני חוזרת, אל תצרו חוצץ! אל תרחיקו אותו מאחיו. אפשרו לו לגעת, ללטף, לדגדג להרגיש שייך. סמכו עליו, ברגעים הראשונים האחים הגדולים רוצים להכיר, לחקור. באופן טבעי הם יהיו בתחילה עדינים. אם צריך, תתקנו את המגע הראו לו איך כן ללטף, איך כן לגעת. שימוש במילות שלילה "אל תיגע בו", "אל תרעיש", "תזהר" תרחיק את האח מהתינוק, דווקא עכשיו האח ינסה לאתגר אתכם, ולקבל את תשומת לבכם ע"י התנהגות שלילית כלפי התינוק החדש. ♥ אלתרו- ישנה סבירות גבוהה שברגע שתתחילי להאכיל את התינוק החדש, האח הגדול ירצה בדיוק עכשיו חיבוק, להראות לך ציור, לשחק, לשבת עליך, לבכות... אל תידחי אותו, נסו למצוא פתרונות יצירתיים להסיח את דעתו, תעזרו בסביבה. תשלחי אותו להביא ספר להקריא לך, נסי להניק ביד אחת וביד השנייה לטפי אותו, סמני למבוגר אחר לגרות את הילד לבוא אליו. אני עברתי להניק על הרצפה ביד אחת בתנוחת פוטבול וביד השניה הושבתי את הילד על הרגל. כמובן לא לאורך זמן אבל מספיק כדי להעניק את החיבוק החשוב הזה. ♥ תנו לכל ילד זמן משלו- לא הכמות של הזמן קובעת, אלא האיכות. אני ממליצה כל יום, אפילו לעשר דקות. ♥ קחו בחשבון שקנאה וחוסר ביטחון יכולים להיות רגשות דומיננטיים- לכן, היו ערניים ומודעים. שמפזרים חיוכים לתינוק החדש- חלקו את האושר שמציף אתכם גם כלפי האח הגדול. אם התינוק החדש ישן אתכם בחדר, לעיתים האח הגדול יגלה צורך ורצון להצטרף. יום אחד שתום הייתה בת 4 חודשים השכבתי אותה על הגב ושרתי לה שירים עם תנועות ידיים. לא עברה דקה ושלו קלט, בקש להצטרף ונשכב על הגב לידה. אומנם תוכנית הבידור לא תואם גיל אבל היי, אם זה עושה לו טוב... ♥ הימנעו מהשוואות: אנו לעיתים טועים לחשוב שהשוואה בין הילדים מעודדת מוטיבציה בין אם זו השוואה חיובית או השוואה שלילית. לטעמי השוואה מעודדת הכנסה לתבניות, מקבעת התנהגות ויוצרת קנאה. המלצתי, כל מה שיש לכם להגיד לילד, עשו זאת ישירות ללא התייחסות לאח. ♥ אין שוויון: גם אין צורך ליצור שוויון בין האחים. הם שונים, הצרכים שלהם שונים- התמקדו בצרכיו האישיים של כל ילד. אל תצהירו על אהבה שווה, הראו להם איך אתם אוהבים אותם בצורה ייחודית. ♥ לא לסנג'ר- האח הגדול לא אשם שנולד לו אח קטן. לדרוש ממנו "לתת דוגמא" , "לגלות אחריות",או "לתת תפקיד" לא בהכריח מחזקת את האגו של הילד. לצפות ממנו פתאום לגדול... הרי עד לפני רגע הוא היה פה לבד, הילד הקטן... מה כן? אפשר להציע לעזור, זה מעודד את תחושת השייכות כחלק מהמשפחה. ♥ זמן- תנו זמן לתהליכים לשקוע. תנו זמן להבנה להבשיל. חבקו נשקו תאהבו. גם שקשה, גם שעייפים, גם שעמוס, תזכרו שיש פה נפש עדינה שמנסה למצוא את מקומה. תאפשרו אינטראקציות טבעיות בין הילדים, אל תתערבו, תנו להם לגלות את מערכת היחסים ביניהם.

זאת התחלה טובה.

אבל מה קורה שהילד מגלה תוקפנות כלפי האח? מה לעשות שהוא מתקשה לישון בלילה? איך מתמודדים עם התפרצויות בכי ותסכול? לליווי פרטני ולהכנת פעוטות וילדים להגעת תינוק חדש- צרו קשר.

אהבתם ואתם חושבים שיועיל למשהו- אתם מוזמנים לשתף.


215 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
מאיה סופר הורות מהבטן
bottom of page