top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תmaya sofer

מעבר לשעון חורף


מי שאיננו הורה לילדים קטנים, המשמעות היא עוד שעת שינה. עבורנו, ההורים, השינוי עלול ליצור תקופה בה הילדים יתעוררו מוקדם יותר מהרגיל. אך עם כל התהיות וההכנות של ההורים סביב המעבר לשעון החורף חשוב להבין דבר אחד: בסופו של דבר גם אם לא נעשה כלום, הילדים יסתגלו לשינוי. כי בסך הכל מדובר בשעון ביולוגי שצריך להסתנכרן עם השעון החיצוני.

מי שמכיר אותי ואת גישת ההורות האינטואיטיבית יודע שאני לא תומכת גדולה ב"טיפים" בכל מה שקשור לשינה של ילדים. למעשה אני מאמינה שהדרך להתמודד עם השינוי הוא להמשיך להתנהל כרגיל. לשים לב לסימני העייפות, להשכיב לישון את הילדים כשהם עייפים, לחשוף אותם לאור יום טבעי והמנגנון יסתדר לבד תוך כמה ימים.

אך חשוב לזכור שכל ילד הוא שונה ולכן עשוי להגיב אחרת למעבר לשעון החורף. יש ילדים שיסתגלו למעבר בקלות ויש כאלו שיתקשו ויזדקקו ליותר עזרה. אז לאלו הינה מספר נקודות שיעזרו:



שעת ההשכבה: יש הממליצים שאם הילד שלכם הולך לישון כל יום בשעה קבועה, למשל 19:00 על פי שעון קיץ. כאשר יתחיל שעון החורף, בשעה 18:00 הוא כבר יהיה עייף וירצה ללכת לישון. אפשר לנסות לאחר בכל יום את שעת ההשכבה ברבע שעה. המטרה היא לחזור לאט לאט לשעת ההשכבה המקורית שאליה הילד רגיל. המשיכו כך עד שביום החלפת השעון, שעת ההשכבה של הילד תהיה מותאמת לשעון החורף. אל תעשו את השינוי בבת אחת ולא בכוח, משום שאנחנו לא רוצים שהילד יגיע לעייפות יתר לשנת הלילה. במצב כזה השינה תהיה קטועה, לא איכותית ותסתיים מוקדם. כך שלמעשה תפספסו את כל המטרה.


בנוסף, ישנם ילדים שאין קשר בין שעת ההשכבה לשעת היקיצה שלהם. גם אם תשכיבו אותם ב 23:00 הם יקומו באותה השעה, רק עייפים ומתוסכלים. לכן במקרים כאלה אין סיבה לאחר את שעת ההשכבה.


שימו לב לסימני העייפות והגיבו אליהם בהתאם. מאחר שבשעון החורף מחשיך מוקדם יותר, סביר להניח שהילדים יגלו סימני עייפות מוקדם יותר. זאת בשל הורמון השינה, המלטונין, המופרש בשעות החשיכה. נסו לשמור על שגרת יום מאורגנת עד שהגוף יסתגל לשינוי.



כדאי להחשיך את חדר הילדים. זה יקל על השינה בשעות הבוקר המוקדמות בגלל אותו הורמון שינה שמופרש פחות באור יום. הורמון זה יופרש מעט יותר בחושך מלאכותי ויעזור לילדים בשינה. ממש כפי שאנו מרגישים מעט עייפים באולם הקולנוע מוחשך.


מכיוון שההסתגלות לשעון החורף יכולה לבוא לידי ביטוי לא רק בשעת ההשכבה, אלא גם בשעת היקיצה. נגדיר שעת מינימום אשר לפניה אתם מחזירים את הילד לישון. אם הילד קם בשעה מאוד מוקדמת, התייחסו ליקיצה כאילו היא קרתה בשלוש בבוקר והחזירו אותו לישון בהתאם.


זכרו, בלי לחץ ובלי להתיש את הילדים. השעון הביולוגי בסוף מסתדר.


מאיה סופר הורות מהבטן

ליווי הריון פרטני והנחיית הורים בגישה האינטואיטיבית

13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
מאיה סופר הורות מהבטן
bottom of page