top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תmaya sofer

שאיבה והתארגנות לקראת החזרה לעבודה

למניקות שביננו שחוזרות לעבודה בקרוב או בהמשך, לפניכם מספר עצות קטנות ומועילות בנוגע לשאיבה, הקפאת מנות חלב שאוב, אחסון נכון, הפשרה והאכלה קצובה. בין אם הקטנים שלנו נכנסים למסגרת, או נשארים בבית עם מטפל עיקרי אחר. במידה ואת מעוניינת להמשיך להעניק חלב אם- הבלוג הזה בשבילך.

כיצד להקפיא באופן נכון חלב שאוב
הורות מהבטן, כיצד להקפיא באופן נכון חלב שאוב

צבירת מאגר: לקראת מועד החזרה, לדעתי חודש מראש הוא זמן מספק, התחילו לשאוב באופן קבוע פעם ביום. בחרו מועד קבוע והיו עקביות. ניתן לשאוב בסיום הנקה, בין הנקות שהתינוק בוגר, במקום ארוחת מוצקים או לפני השינה.

שאיבה בזמן קבוע תסמן לגוף לייצר יותר חלב במועד זה וכך לאט לאט יתגדל כמות השאיבה. אם לא הצלחתן להגיע לכמות השאיבה הרצויה באותו היום, ניתן לאחד שתי מנות למנה אחת. לא לשכוח לחכות עד שהמנה החדשה תתקרר ורק אז לאחד. ברישום התאריך על גבי השקית רושמים את תאריך השאיבה הראשונה.

כאשר הפעוט שלנו יכנס למסגרת, על מנת לספק לו את הכמות הרצויה ולהקל על גודש, שאבי פעמיים שלוש ביום (כמספר הארוחות). שאבי בכל מקום, אל תתביישי, זה למטרה טובה. זה מאפשר לשלוח חלב טרי וכמובן היעזרו במאגר הקפוא שהכנת מבעוד מועד כשיהיה צורך.

ישנן חזיות שאיבה שמאפשרות שאיבה עם ידיים חופשיות אשר מקלות על השאיבה בסביבת עבודה ובמקומות ציבוריים. יש משאבות ידניות ברמה מאוד גבוהה ומשאבות חשמליות ניידות. מי מכן ששומעת על ההמלצה לשאוב בנהיגה, אנא היזהרו.


אחסון חלב אם:

בשקית לאחסון חלב שאוב, השתדלי להוציא את האוויר הנשאר בשקית לפני שתאטמי אותה, אבל השאירי שני סנטימטרים להתפשטות החלב בתהליך ההקפאה. השכיבי את השקית במקפיא, אחרי שהחלב קפא ניתן להכניס את השקית לקופסה. היתרון בצורת הקפאה זו היא שהחלב לא תופס הרבה מקום וכך קל גם להפשיר אותו במהירות.

במיכלי זכוכית, חשוב להקפיד שהמיכל נקי וסטרילי על מנת להקטין את הסיכוי לזיהום וקלקול החלב.

ההנחיות לאחסון מתוך ליגת לה-לצ’ה:


הפשרת חלב קפוא:

על מנת להקל על הגננת/מטפלת בהכנת החלב השאוב, העבירי את החלב הקפוא למקרר ערב לפני, שיעבור הפשרה איטית. זכרי, חלב אם מוקפא שהופשר יכול להישמר במקרר עד 24 שעות ואין להקפיא אותו שוב. מהשקית העבירי את החלב לבקבוקים. אני ממליצה לאחסן ולשלוח את החלב לגן בצידנית קטנה עם קרחונים במיוחד בימים חמים.

במידה ובמסגרת צריכים להפשיר שקית "ספייר" שנתת להם, הנחי אותם להשרות את החלב בכלי עם מים חמים, ולשוב ולחמם את המים עד לקבלת טמפרטורת האכלה רצויה. אם יש צורך להפשרה דחופה, ניתן להניח תחת מים חמימים זורמים מהברז.

אין לחמם את החלב ישירות על הכיריים או במיקרוגל! חימום יתר גורם לנזק לחלב ואף לאיבוד הערכים התזונתיים. חימום נוזלים במיקרוגל נעשה באופן לא אחיד, וחלק מהנוזל עלול להתחמם מאוד, דבר המסוכן לתינוקות.


גודל המנות:

כל תינוק שותה כמות שונה של חלב. האכלה בבקבוק אף שונה מיניקה מהשד ולרוב כמות החלב שנצרכת מבקבוק גדולה יותר מאשר בהנקה, בה התינוק בוחר מתי הוא מעוניין לסיים את ההנקה. בנוסף, כמות החלב הנצרכת בהנקה משתנה לאורך היום.

לכן, יש קושי לחשב בדיוק את גודל המנה שהתינוק זקוק לה והדרך היא למידה תוך כדי ניסיון בהדרגה. כדאי לזכור שתינוקות גדלים, ומשתנים כל הזמן, כך שמה שהיה נכון להיום לא בהכרח יהיה נכון עוד שבועיים או חודש.

אני ממליצה להכין מנות שגודלן לא עולה על 80-120 מ”ל, וממליצה לאחסן גם מנות קטנות בכמות של 30-60 מ”ל להשלמות. אין צורך לעלות מעבר ל 150 מ"ל.

ניתן לבקש מהצוות בגן שבמידה והתינוק יבקש לאכול סביב שעת האיסוף, שיתנו לו מהמנה הקטנה עד שתגיעי להניק.



צורת האכלה:

חשוב לעשות תאום ציפיות עם האדם שיאכיל ולהסביר לה על החשיבות בהאכלה תומכת הנקה (האכלה קצובה) במטרה שההנקה לא תפגע במידה והיא עדיין לא מבוססת.

  • חשוב להגיש את הבקבוק כאשר חצי מהפטמה מלא בנוזל. באופן זה השליטה על הזרימה מהבקבוק תהיה בידי התינוק. זו דרך אכילה איטית ורגועה.

  • ניתן להניח את פטמת הבקבוק על השפה העליונה של התינוק, כאשר הוא פותח פה גדול אז הכניסו את הבקבוק לפיו.

  • חשוב להוציא את הבקבוק כל 10-15 יניקות מהבקבוק ולהניח את הפטמה על השפה העליונה של התינוק. זאת על מנת לאפשר לו לקבוע את קצב האכילה. שיפתח שוב את פיו המשיכו.

  • החזיקו את התינוק בצורה שניתן לראות את פניו ותגובותיו לאוכל.

  • חלב אם שנשאר בבקבוק- ניתן לשמור עד שעתיים לארוחה הבאה. תמ"ל- לזרוק.

שהקטנים שלנו מבססים את ארוחות המוצקים, ניתן להפסיק לשלוח חלב שאוב. ולא לשכוח לפנק את הקטנים שלנו בהנקה לפי דרישה כשהם חוזרים....

בהצלחה ובתאבון לכולם.

מאיה סופר-הורות מהבטן ליווי הריון פרטני והנחיית הורים בגישה האינטואיטיבית.


158 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
מאיה סופר הורות מהבטן
bottom of page