top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תmaya sofer

קפיצת גדילה: מה זה אומר, איך מזהים ומתמודדים?

נקודות זמן משמעותיות בהתפתחות התינוק ומשמעותן

שמתם לב לשינוי פתאומי בהרגלי השינה של התינוק? שינוי בהתנהגות שלו? ברצון שלו לינוק יותר? כנראה שמדובר על קפיצת גדילה. מה זה ואיך מתמודדים עם זה- הכל כאן לפניכם.


השנה הראשונה בחייו של התינוק שלנו רצופת שינויים פיזיים, קוגניטיביים, מוטורים ורגשיים. אין רגע דומה למשנהו. עד שהתרגלנו למשהו אחד הוא כבר נהיה לא רלוונטי. עד שמצאנו דרך להרדים את התינוק, עוד רגע צריך לחשוב על דרך יצירתית חדשה. בניגוד לדעה הרווחת, תינוקות אינם מתפתחים וגדלים בהדרגה, מידי כמה זמן מתרחשת קפיצת גדילה.




מה זה למעשה קפיצת גדילה?

קפיצת גדילה מתרחשת לרוב אצל תינוקות יונקים, אך אפשרי גם בקרב תינוקות הניזונים מתמ"ל. מידי מספר שבועות מתרחש מצב שבו גופו של הילד למעשה זקוק להגדלת כמות המזון להתפתחותו. בתקופה זו הוא מאותת לאם באמצעות הנקה מרובה ואינטנסיבית לשנות את הרכב החלב ולהתאימו לצרכיו. התהליך עשוי להימשך 24 שעות ואף מספר ימים. נשים רבות חושבות כי בגלל שהתינוק מרבה לינוק ואינו "יורד" מהשד- כנראה "אין להן חלב", הן נלחצות מכך ומוסיפות תמ"ל להזנה של התינוק. זו עלולה להיות טעות, מכיוון שגירוי השד מגביר את הייצור. כאשר מחליפים הנקה בבקבוק, הגוף לא מבין שהוא אמור להגביר את הייצור ולשנות את ההרכב.


איך מזהים קפיצת גדילה?

  • תחושה שסדר היום השתבש לגמרי- התינוק ישן יותר או ישן פחות, פחות רגוע או נינוח, מתעורר הרבה פעמים בלילה.

  • התינוק עלול לדרוש בצורה מוגזמת את קרבתכם- ירצה להיות יותר על הידיים, יבכה בכל פעם שתתרחקו ממנו ועוד.

  • חשוב לזכור שכל ילד הוא אחר, מכאן, שגם כל קפיצת גדילה תיתכן ותתרחש באופן שונה. ישנם ילדים שקפיצת הגדילה תחלוף מבלי שנרגיש, וישנם כאלה שממש יהיה קשה לפספס כי התקופה תהיה לא קלה לתינוק ולהורים.




מתי זה קורה?

שימו לב שטוענים שהספירה היא לפי תאריך הלידה המשוער, אז מי שנולד לפני תאריך זה יש לחשב בהתאם. עם זאת, לגישתי- ההורות האינטואיטיבית- כל תינוק אינדיבידואלי, ולכן נחווה דפוסים שונים של קפיצות במועדים מעט שונים.

  • בלילה השני אחרי הלידה

  • 7-10 ימים

  • סביב 3 שבועות

  • סביב 6 שבועות- מערכת העצבים ובעיקר החלק האחראי על החושים מתפתח ומתחדד (למשל המגע, הריח, השמיעה וקצת הראיה). לכן, ייתכן שניתקל בקושי להניח את התינוק בעריסה, ישנן תינוקות שיתקשו בנסיעה ברכב, רפלקס מורו יהיה פעיל יותר. מערכת העיכול אף היא מתפתחת, דבר היוצר חוסר שקט ומשפיע על השינה.

  • סביב 3 חודשים

  • סביב 6 חודשים

  • וכן הלאה כל 3 חודשים




ציונים התפתחותיים נוספים בשנה הראשונה:

בתקופות אלו ממש ניתן להרגיש שינויים בשגרת השינה של התינוקות.


  • "משבר ארבעת החודשים"- ובכן, איני רואה זאת כמשבר, אלא קפיצה קוגנטיבית מהמרתקות יותר. בשלב זה הראיה מתפתחת וגם העיבוד הויזואלי. לכן כל גירוי כזה מעורר את המוח. לפעמים אף ישנה פעילות יתר ויזואלי שמקשה על התינוק להירגע (ולהירדם). בגיל הזה התינוק מסיים את הטרימסטר הרביעי שלו וממש נולד מחדש. ממצב שהוא רק רצה להרגיש שוב ברחם, עכשיו הוא מודע לעולם מגלה אותו ומגיב אליו. אז תאשימו אותו שהוא ער יותר שעות, לא רוצה לפספס כלום? לומד וחוקר?

  • סביב 5.5 חודשים- סביב בגיל זה התינוק מתחיל להבין שהוא אדם נפרד מאימו (נפרדות). זו הבנה מורכבת ומשמעותית ומהווה צעד ראשון בהתפתחות העצמאות. במקביל מתפתחות יכולות פיסיות אשר מאפשרות עצמאות זו, כמו זחילה, הבנת עומק ומרחב. שלב זה מתאפיין לעיתים בחרדת נטישה וחרדת זרים מכיוון שכעת התינוק מסוגל להבדיל בין עצמו לאימו (או כל אדם אחר אליו התינוק נקשר) אך גם בין אנשים אחרים לבין אימו. כך התינוק מקטלג שישנם דמויות אליהם הוא יפנה שהוא זקוק ואחרות שהן "זרות" שייתכן שמהן צריך להיזהר. לכן חשוב בשלב זה לשדר לתינוק שאנחנו פה איתו בעזרת מגע וקרבה להורה. חברים, שימו לב, זהו לא הזמן הנכון להתחיל ללמד הירדמות עצמית. נהפוכו, התינוק עכשיו זקוק לנו, לשמוע אותנו, לראות אותנו ולחוש אתנו גם בלילה.

  • סביב 7.5 חודשים- ניצני ההתפתחות של קביעות אובייקט: ההבנה שדמויות שיוצאות מטווח הראיה ממשיכות להתקיים אך התינוק אינו מבין היכן הן נמצאות. פרידה בגיל הזה עלולה לעורר בהלה אצל התינוק. כמובן שישנה השפעה על שנת התינוק.

  • סביב 9.5 חודשים- התפתחות נוספת של קביעות אובייקט. מתפתחת חרדת נטישה. הקלו על התינוק שלנו בכך שעזרו לו לחוש ביטחון, גם כאשר אתם רחוקים. השאירו אותו עם דמויות שעליהם הוא סומך ומכיר.

  • סביב 11.5 חודשים- שלב שבו התינוק חווה המון תסכולים. התינוק מתחיל את שלב האימון בתהליך הספרציה-אינדיבידואציה. הוא מתרחק יותר מאמו אך עדייו חווה עצמו כחלק ממנה, כך מתפתחת אצלו תחושת ה"כל יכול", במקביל להתפתחות הפיזיולוגית של יכולות העמידה וההליכה. התוצאה שמצד אחד, התינוק חושב שהוא יכול לעשות בעצמו דברים, ומצד שני הוא מתוסכל שאינו מצליח לעשותם. שנת התינוק מושפעת בתקופה זאת מהתסכול המצטבר במשך היום. גם תהליך ההרדמה עלול להיות מושפע בשלב זה והמלצתי היא לנסות בדרכים אחרות.



אז איך מתמודדים עם קפיצות הגדילה?

להניק, להניק ולהניק- - זו הדרך לצלוח את התקופה בצורה המהירה והיעילה ביותר. זה לא זמן מתאים לשלב בקבוקים ולתת תוספות תמ"ל. זה רק יאריך את התקופה ולא יאפשר לגופך להסתגל למצב ולדרישות החדשות של תינוקך. סמכי על הגוף שלך, סמכי על התינוק, יחד תעברו את התקופה, התינוק מבקש והגוף מייצר.



מנשא- עוזר מאוד בעיקר בימים שהתינוק דורש הרבה להיות על הידיים.


הפחתת גירויים חושיים- אפשרו לגוף לנוח. מכיוון שחושים רבים מתפתחים בתקופה זאת, הימנעו במשך היום מחשיפה לגירויים חושיים רבים וחזקים. בלילה הימנעו ממובילים ואורות מרצדים, שימוש במנשא יכול לעזור בכך.


לינה משותפת- מספקת לתינוק את הקרבה והביטחון להם הוא זקוק, ולהורים מקלה לצלוח את הלילות הקשים. הנקה בשכיבה היא פתרון מבורך, כמובן שיש להקפיד על כללי בטיחות אותם ניתן לקרוא כאן>> http://bit.ly/2MNJyEc


הכלה וסבלנות- גם על התינוק עוברת תקופה קשה, דברים משתנים, מעוררים ומערערים אותו. עכשיו שאנחנו מבינים מה המשמעות של קפיצת גדילה, נוכל להכיל את הקושי ולהיות קשובים לתינוק ולצרכיו.


התארגנו מראש- בקשי עזרה מבן הזוג, חברים, בני משפחה שיוכלו לעזור לכם ויפנו אתכם לטפל בתינוק. פנו את הלו"ז מתוכניות לא דחופות, התארגנו עם אוכל ופזרו בקבוקי שתיה באזורי ההנקה.


תרגישו נוח לבקש עזרה- אין לי כל כך מה להוסיף לסעיף זה.


אם התינוק ניזון מתמ"ל- הכינו מראש מנות גדולות יותר. לא נורא אם לעיתים לא יסיים את כל המנה, העיקר שיסיים את הארוחה רגוע ונינוח.

·

השתדלו לייצר שינה בדרכים יצירתיות אם צריך- בתנועה, בעגלה, במנשא... מה שעובד עובד. אל תדאגו או תחששו שהתינוק "ייתרגל", ענו על הצרכים שלו כאן ועכשיו.


מלטונין- הורמון השינה נמוך במהלך היום, במידה והתינוק מתקשה לישון החשיכו את סביבת השינה ועזרו לגוף להפריש הורמון זה.


חפשו סימני עייפות מוקדמים- גבות ורודות, עיניים מבריקות, שפשופי עיניים. מי שלמד את שפת התינוקות של דנסטן- זהו את הצליל המבוסס על רפלקס הפיהוק. הביטו והקשיבו לתינוק ועזרו לו להירדם בזמן שלו.


בלי משבר ובלי מאבק – תנו לתינוק לחוות, להתנסות, למשש, לאכול ולהתפתח. בדרך שלו, בקצב שלו... אל תכפו ואל תזרזו. חשבו עליו, מה הצורך שלו, מה הוא מבקש... אלו לא תקופות לשינויים, מאבקים או "חינוך".



מספר מילות סיכום ובקשה אישית.

תקופות אשר מאופייניות בקפיצות גדילה, פיזיולוגיות או קוגנטיביות, יכולות להיות סוערות. עכשיו שבידיכם הידע להבין מה המשמעות וגם כיצד להתמודד, בטוחה אני שתצלחו את התקופות בצורה קלה יותר, מחבקת ומכילה.


קפיצות גדילה הם חלק ממארג שלם של שינויים שהקטנים שלנו יחוו בשנה הראשונה לחייהם, תוסיפו לכך גזים, צמיחת שיניים מחלות ילדים ועוד. אלו חלק מהסיבות מדוע לא עושים ייעוצי שינה בשנה הראשונה. חישבו כמה הילדים שלנו זקוקים לנו גם בלילות, לנחמה שלנו, להנקה, לנוכחות, אין סיבה להוסיף טלטלה נוספת ומיותרת אם גם ככה זאת שנה מלאת שינויים ומה שרלוונטי ונכון לרגע זה, לא רלוונטי לרגע הבא.

אז זו הבקשה האישית שלי,

וותרו על ייעוצי השינה למיניהם, לפחות כרגע. הקשיבו לתינוק, כי הוא יודע מה הוא צריך.

אני מתחייבת לעזור לכל אחד או אחת שירגישו שהם מוצפים, חסרי אונים ומתקשים להתמודד. זה ברור, זה לא קל, ואני במרחק טלפון.




להורדת גרף המסכם את מועדי קפיצות הגדילה שתרגמתי >> http://bit.ly/2NTfp2L


מסע מוצלח



מאיה סופר MSW

הורות מהבטן-ליווי הריון פרטני והנחיית הורים בגישה האינטואיטיבית.

10,250 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
מאיה סופר הורות מהבטן
bottom of page